maanantai 2. tammikuuta 2017

new year - new rules

En ole oikeastaan ikinä aiemmin tehnyt uudenvuodenlupauksia koska sellaiset ovat olleet mielestäni vähän hassuja. Voi myös olla että ehkä aiemmin sellaisille ei ole niinkään ollut tarvetta. Nyt kuitenkin koen että muutama olisi paikallaan. 

Vuosi 2016 oli omalla kohdallani yhtä vuoristorataa. Toisaalta se oli paras vuosi ikinä, toisaalta ehdottomasti kuluttavin mitä elämässäni on tähän asti ollut. Se rikastutti elämääni tavoilla joita en osannut edes kuvitella mutta toisaalta se myös otti paljon. Välillä tuntui että liian paljon. Ennen kaikkea se kasvatti minua ihmisenä, niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin. Jotain olen tuosta vuodesta myös oppinut ja niiden pohjalta haluan tehdä itselleni muutaman lupauksen jotta vuodesta 2017 tulisi paras mahdollinen.


1. Lupaan olla kiltimpi itselleni ja huolehtia itsestäni paremmin.

Vaikka muista huolta kantaminen ja muiden auttaminen on tärkeää, vielä tärkeämpää on pitää huolta itsestään. Jos elää pelkästään muita varten, unohtaa ja hävittää helposti itsensä ja sitä myötä myös oman hyvinvoinnin. Haluan edelleen olla avulias ja kiltti muille mutten tee sitä (enää) oman hyvinvointini kustannuksella. Kun itse voi hyvin sekä henkisesti että fyysisesti, on myös helpompi olla muille läsnä. Lupaan siis pitää paremmin huolta siitä, että itse voin hyvin ja vaalia elämässäni niitä hyviä asioita ja ihmisiä, niitä jotka tekevät minut onnelliseksi.


2. Lupaan kuunnella itseäni.

Tämä menee vähän samaan kategoriaan tuon ykkösen kanssa. Olen huomannut että, niin rasittavaa kuin se välillä onkin, se pieni ääni sisälläsi on yleensä oikeassa. Joskus on tullut ryhdyttyä asioihin jotka eivät oikeastaan ihan tunnu omilta vaikka olisi vaan pitänyt kuunnella itseään ja miettiä asiaa kaksi kertaa, oli kyse sitten jostakin projektista, tapahtumasta jne. Lupaan siis keskittyä niihin asioihin, jotka oikeasti tuntuvat minusta hyvältä ja omalta.


3. Lupaan miettiä vähemmän menneitä ja keskittyä enemmän tulevaan.

Olen itse aika toivoton menneissä velloja ja mietin usein tapahtumia kuukausia tai jopa vuosia sitten. Menneitä on hyvä aina välillä muistella mutta niiden ei pidä antaa määritellä nykyisyyttä. Ajat ja tilanteet muuttuvat, ihmiset muuttuvat. Menneisyys vaikuttaa toki myös nykyisyyteen mutta nyt haluaisin pitää oman katseeni enemmän tässä hetkessä ja tulevaisuudessa. Mitä haluan elämältäni nyt? Mitä viiden ja kymmenen vuoden päästä?


4. Lupaan keskittyä toteuttamaan omia unelmia.

Vietin juuri vähän aikaa sitten 29-vuotissyntymäpäiviäni ja vaikka tiedän ettei se nyt niin paljon ole (eihän?), niin silti mieleen alkaa hiipiä jos jonkinnäköistä ajatusta elämän rajallisuudesta. Nyt jos koskaan olisi aika miettiä mitä juuri minä oikeasti haluan ja mistä unelmoin. Haluan toteuttaa juuri niitä omia unelmia, en jonkun toisen enkä jotain mitä minun toisten mielestä kuuluisi tehdä. Toki muidenkin mielipiteillä on väliä ja minulla onkin onneksi ympärilläni mahtavia ihmisiä joilta kysyä mielipidettä. Mutta tärkeää on se mitä itse haluan tehdä, mikä tekee minut onnelliseksi. Meillä jokaisella se on hieman eri.

Huhhuh, tulipas paljon tällaista minä, minä minä-kailotusta. Mutta mielestäni on tärkeää että jokainen muistaisi että juuri minä olen arvokas ja itseään ja omaa hyvinvointiaan tulisi vaalia jotta pystyy olemaan paras mahdollinen ihminen myös muille. 

Joskus se vaatii hieman tervettä itsekkyyttä.


pipo - h&m / huivi - cubus / neule - h&m / farkut - cubus / saappaat - nelly.com / laukku - new look / kello - new yorker / takki - seppälä

Hei asussa tänään uudet ylipolvensaappaat! Tällaisia olen halunnut jo kauan mutten ole oikein löytänyt sopivia. Nämä hankin itselleni vähän niinkuin synttärilahjaksi. Tykkään paljon näistä Nellyn popoista, ainoa miinus nuo pohjat jotka ovat todella_liukkaat! Täytyykin laitattaa niihin kumipohjat kun ehtii, muuten olen kyllä ennemmin tai myöhemmin tekemässä lähempää tuttavuutta maaperän kanssa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti